Terdapat hadis-hadis
Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam yang menceritakan tentang urusan
dan perkara-perkara ghaib seperti azab dalam kubur, peristiwa dalam
syurga dan neraka, pengkhabaran syaitan dan jin dan ramalan tentang
perkara-perkara masa depan yang bakal terjadi. Padahal Allah Subhanahu
waTa’ala telahpun menerangkan dalam al-Qur’an bahawa urusan dan
perkara ghaib tidak dapat diketahui oleh sesiapa jua. Firman Allah
Subhanahu waTa’ala:
Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah ! Dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula (sesudah mati). [an-Naml 27:65]
Demikian juga para Nabi
dan Rasul Allah, mereka semua tidak mengetahui perkara-perkara ghaib.
Seandainya mereka berkata mereka mengetahuinya, tergolonglah mereka di
kalangan orang-orang yang zalim. Hal ini diungkapkan oleh Allah Azza
waJalla dalam ayat berikut melalui lisan Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam:
Dan aku tidak pernah berkata kepada kamu: di sisiku ada perbendaharaan Allah, dan tidaklah aku mendakwa mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan aku tidak mengatakan bahawa aku ini malaikat; dan aku juga tidak berkata terhadap orang-orang yang beriman yang kamu pandang hina itu, bahawa Allah tidak akan memberi kebaikan kepada mereka. Allah lebih mengetahui akan apa yang ada di dalam hati mereka. Sesungguhnya aku jika bertindak demikian, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang zalim. [Hud 11:31]
Oleh itu tidak syak lagilah bahawa hadis-hadis perkara ghaib ini bukanlah berasal dari ajaran Rasulullah tetapi sebenarnya adalah rekaan dan dustaan orang-orang selepas kewafatan baginda sekalipun ia memang tercatit dalam kitab-kitab hadis yang sahih.
Jawapan.
Memang
benar Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam tidak mengetahui akan
urusan dan perkara ghaib – kecuali apa yang diketahuinya dari
wahyu dan pengkhabaran Allah Tabaraka waTa’ala sendiri. Memang benar
bahawa hanya Allah Azza waJalla sahaja yang mengetahui urusan dan
perkara ghaib akan tetapi ketahuilah bahawa Allah adakalanya membuka
pintu-pintu ilmu ghaib ini kepada para Rasul-Nya. Hal ini dikhabarkan
sendiri oleh Allah Subhanahu waTa’ala melalui firman-Nya:
Tuhanlah
sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Ia tidak memberitahu
perkara ghaib yang diketahui-Nya itu kepada sesiapapun; melainkan
kepada mana-mana Rasul yang di redai-Nya;
maka Ia mengadakan di hadapan dan di belakang Rasul itu
malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawasnya (sehingga perkara ghaib
itu selamat sampai kepada yang berkenaan). [al-Jinn 72: 26-27]
Allah Subhanahu
waTa’ala dalam al-Qur’an telahpun menerangkan bahawa Dia mengajar
Rasul-Nya Muhammad sallallahu-alaihi-wasallam perkara-perkara yang
tidak diketahuinya dan mewahyukan kepada baginda beberapa perkara dan
berita ghaib. Perhatikan dua ayat berikut:
Dan
Allah telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran)
serta Hikmah (pengetahuan yang mendalam), dan telah mengajarkanmu
apa yang engkau tidak mengetahuinya. Dan adalah kurnia Allah yang
dilimpahkan-Nya kepada kamu amatlah besar. [an-Nisaa’ 4:113]
Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib; aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat, aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku. [al-An’aam 6:50]
Oleh itu apa yang diterangkan oleh Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam tentang urusan dan perkara ghaib bukanlah berasal dari pengetahuan atau khayalannya sendiri dan bukan juga berasal dari rekaan serta dustaan orang-orang selepas baginda. Ia sebenarnya berasal dari pengajaran dan wahyu yang diwahyukan oleh Allah Subhanahu waTa’ala kepada baginda. Sumber:https://hafizfirdaus.com/
0 comments:
Post a Comment